Structure Analysis and Moral Message the Legend of Mount Pinang as Teaching Materials in Vocational High School

Authors

  • Juwartini Juwartini Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Kota Serang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46961/mediasi.v3i2.572

Keywords:

Structure Analysis, Moral Value, Legend, Folklore, Teaching Material,

Abstract

This research is aimed at understanding the text structure and the moral value of Legenda Gunung Pinang and their application as teaching material.  Qualitative descriptive method is applied in this research. The analysis of the text structure shows that there are theme, characters, story board, point of view and message. The way how to apply the Legenda Gunung Pinang as the use of local literature for teaching literature appreciation in SMK can be seen in the syllabus and the lesson plan. The use of Legenda Gunung Pinang as the teaching material for literature appreciation can increase the students’ love to their local literature and culture and it is also used as a media for applying the noble values of the culture in a legend.

 

Author Biography

Juwartini Juwartini, Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Kota Serang

Bahasa Indonesia

References

Aminuddin. (2012). Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Danandjaya, J. (2007). Folklor Indonesia: Ilmu Gosip, Dongeng, dan Lain-Lain. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Dinas Pendidikan Provinsi Banten. (2007). Cerita Rakyat Banten: Hasil Lomba Penulisan Cerita Rakyat Banten Tingkat SLTP/SLTA. Serang: Tidak diterbitkan.

Esten, M. (2013). Kesusastraan Pengantar Teori dan Sejarah. Bandung: Angkasa.

Kaliana, N. F. (2014). Kajian Nilai-Nilai Religius dan Karakter dalam Kumpulan Cerpen Robohnya Surau kami Karya A.A. Navis sebagai pembelajaran Apresiasi Sastra di SMA Negeri 2 Pandeglang [Tidak diterbitkan]. Tesis Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten.

Lickona, T. (2012) Mendidik untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Sekolah dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat dan Tanggung Jawab. Terjemahan oleh Juma Abdu

Nurgiyantoro, B. (2012). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Pascasarjana Untirta. (2012). Buku Pedoman Penulisan Tesis. Serang: Tidak diterbitkan.

Stanton, R. (2012). Teori Fiksi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tarudin, A. (2011). Analisis Pendekatan Struktur dan Nilai Moral dalam Kumpulan Cerita Pendek Jodoh Karya A.A. Navis [Tidak diterbitkan]. Tesis Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten.

Tilaar. (2010). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.

Tim Bahasa dan Sastra Indonesia SMK. (2007). Bahasa dan Sastra Indonesia untuk SMK Kelas XII. Jakarta: Galaxy Puspa Mega.

Tim Penyusun Dokumen Negara. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 tentang Bendera, Bahasa, dan Lambang Negara. Jakarta.

Tim Penyusun. (2004). Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Edisi 2004 Bidang Keahlian Bisnis dan Manajemen Program Keahlian Administrasi Perkantoran. Serang: Tidak diterbitkan.

Utami, S. (2013). Struktur dan Nilai Moral Legenda Danau Tasikardi di Serang Banten sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra Kelas XII SMK Negeri 1 Kota Serang [Tidak diterbitkan]. Tesis Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten.

Wamaungo. (2012). Aprresiasi Sastra. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2022-05-31

How to Cite

Juwartini, J. (2022). Structure Analysis and Moral Message the Legend of Mount Pinang as Teaching Materials in Vocational High School. MEDIASI Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 3(2), 229–241. https://doi.org/10.46961/mediasi.v3i2.572

Issue

Section

Artikel

Citation Check