Analysis of KFC's Strategy in Dealing with Pork Content Issues (Qualitative Descriptive Study on the Operational Teams at KFC Outlets in Surabaya-Sidoarjo)

Authors

  • Yahezkiel Ivandro Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Fransiska Nikola Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Alfian Affandi Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Carissa Emilyana Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Monica Karenina Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Dyva Claretta Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia
  • Dian Hutami Rahmawati Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46961/mediasi.v3i1.484

Keywords:

KFC, Issue Management,

Abstract

A company can use issue management theory as a solution to overcome problems in the form of negative issues. Last August, KFC was hit by the issue of pork in its food content. This study discusses how KFC designs strategies to address these issues. This strategy also includes how issue management is implemented by KFC. This research uses qualitative methods with data collection techniques of interviews and supported by literature review. To determine the research informants, the researchers chose the Operational Teams at KFC Outlets in Surabaya-Sidoarjo with the consideration they understood the issue from both sides, both from the KFC side and from the consumers. The result of this study is that KFC rejects all issues that say its food contains pork. KFC has also carried out the issue management stage by clarifying the rumors and strengthened by a statement from the MUI and a halal certificate.

Author Biographies

Yahezkiel Ivandro, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Fransiska Nikola, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Alfian Affandi, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Carissa Emilyana, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Monica Karenina, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Dyva Claretta, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

Dian Hutami Rahmawati, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Ilmu Komunikasi FISIP

References

Al-Hafiizh, N. (2018). Jurnalisme Islam pada Rubrik Khazanah Republika Online dalam Pandangan Dosen Ilmu Komunikasi Jurnalistik UIN Bandung: Studi Deskriptif Kualitatif pada Dosen Ilmu Komunikasi Jurnalistik UIN Bandung. [Disertasi]. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Apriyanti, P., Surya, D., & Lutfi, L. (2017). Analisis Kualitas Layanan dan Citra Perusahaan terhadap Loyalitas Nasabah dengan Kepuasan Nasabah sebagai Variabel Intervening (Studi Empirik Nasabah Tabungan Tanda Mata Bank BJB Cabang Serang). Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa, 1(2), 159—165.

Ardiansyah, S.S., Salsabilla, D., Arini, V.Q., Triwidyatmoko, Y., & Putri, A.M. (2021). Analisis Manajemen Strategik Perusahaan Waralaba pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus pada KFC). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2965—2972.

Aritonang, A. W. (2019). Strategi Manajemen Isu Humas Perguruan Tinggi dalam Menghadapi Isu Negatif (Studi Deskriptif Manajemen Humas Universitas Gadjah Mada dan Universitas Islam Negeri Sunan dalam Menghadapi Isu Negatif) [Disertasi]. Universitas Islam Indonesia.

Besman, A., Nathalia, I., & Kananda, A. (2019). Literasi Politik dalam Akun Facebook Pasangan Fiktif Nurhadi-Aldo, Studi Komparasi dengan Kandidat Resmi dalam Pilpres 2019. Makalah disajikan dalam Conference on Communication and News Media Studies, Jakarta, 2019.

Bramasta, D.B. (2021, 15 Agustus). Penjelasan KFC dan MUI Soal Isu Burger Mengandung Unsur Babi. Kompas. Tersedia secara daring https://www.kompas.com/tren/read/2021/08/15/055500565/penjelasan-kfc-dan-mui-soal-isu-burger-mengandung-unsur-babi?page=all. Diakses pada 17 September 2021.

Cahyono, E. A., Sutomo, N., & Hartono, A. (2019). Literatur Review: Panduan Penulisan dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan, 12(2) 1—12.

Fitria, R. (2021, 15 Agustus). Heboh Hoax KFC Pakai Bahan Mengandung Babi, Ini Klarifikasi LPPOM MUI. Detik. Tersedia secara daring https://food.detik.com/info-kuliner/d-5682731/heboh-hoax-kfc-pakai-bahan-mengandung-babi-ini-klarifikasi-lppom-mui. Diakses pada 17 September 2021.

Indriani, Sarah Agnelia (2020) Strategi Public Relations Brazilian Soccer Schools (Bss) Indonesia dalam Memberikan Pelatihan secara Online. [Tesis]. Universitas Komputer Indonesia.

Jessica, S., & Ilfandi, A. (2018). Aktivitas Public Relations Angkasa Pura II dalam Menangani Pemberitaan Negatif Terminal 3 Bandara Soekarno-Hatta. PRofesi Humas: Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 2(2), 119—135.

KFC Indonesia. Kegiatan Usaha Perusahaan. KFC. Tersedia secara daring https://kfcku.com/kegiatan-usaha-perusahaan. Diakses pada 8 Desember 2021.

Kustiawati, K., Setiadarma, A., & Priliantini, A. (2019). Strategi Public Relations dalam Manajemen Isu Keamanan Pangan di Pizza Hut Indonesia. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media, dan Informatika, 8(1), 53—62.

Lengkong, S. L., Sondakh, M., & Londa, J. W. (2017). Strategi Public Relations dalam Pemulihan Citra Perusahaan (Studi Kasus Rumah Makan Kawan Baru Megamas Manado). Acta Diurna Komunikasi, 6(1), 1—11.

Maryadi, E. (2020). Strategi Komunikasi Humas dalam Memperbaiki Citra Kementerian Pemuda dan Olahraga Republik Indonesia. Intelektiva: Jurnal Ekonomi, Sosial, & Humaniora, 2(1), 67—72.

Nasution, R. A. (2017). Strategi Manajemen Isu Humas RSU Dr Pirngadi Medan dalam Menangani Pemberitaan Negatif (Studi Kualitatif Mengenai Isu Pemberitaan Dugaan Malpraktik terhadap Ganda Hermanto). [Skripsi]. Universitas Sumatera Utara.

Nugroho, R. A., & Mucharam, A. (2021). Strategi Manajemen Isu Humas PT Angkasa Pura 1 dalam Menangani Pemberitaan Negatif. Ikon, 26(1), 32—46.

Prayudi, P. (2016). Manajemen Isu dan Krisis. Yogyakarta: LPPM UPN Veteran Yogyakarta.

Rini, K. S., Rusmiwari, S., & Widodo, H.P. (2017). Peran Humas dalam Meningkatkan Citra Universitas Tribhuwana Tunggadewi. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 6(1), 34—37.

Samad, M. A., & Aisyah, N. (2019). Kajian Tingkat Kepercayaan Publik terhadap Dewan Perwakilan Daerah Provinsi Sulawesi Tenggara. Journal of Public Administration and Government, 1(1), 9—22.

Thousani, H. F., & Setyawan A. D. (2021). Strategi Corporate Melalui Media Sosial di PT Angkasa Pura I (Persero) Juanda Surabaya. Jurnal Gama Societa, 5(1), 20—28.

Tim JACX. (2021, 13 Augustus). Hoaks! Burger KFC Tidak Halal. Antara. Tersedia secara daring https://www.antaranews.com/berita/2324078/hoaks-burger-kfc-tidak-halal. Diakses pada 8 Desember 2021.

Triyono, A., & Wardani, A. (2016). Strategi Manajemen Isu Perusahaan di KJUB Puspetasari Klaten. Makalah disajikan pada The 4th University Research Coloquium, 2016.

Wahyudi, M. & Nara Imam (2018). Peran Humas PT Kereta Api Indonesia (Persero) Divre III Sumatra dalam Meningkatkan Hubungan Baik dengan Publik Eksternal (Studi Kasus: Mahasiswa Jurusan Adminstrasi Bisnis Politeknik Negeri Sriwijaya). [Tugas Akhir]. Politeknik Negeri Sriwijaya.

Widuhung, S. M. (2021). Strategi Marketing Public Relations Petromindo Group di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Public Relations-JPR, 2(1), 1—7.

Downloads

Published

2022-03-25

How to Cite

Ivandro, Y., Nikola, F., Affandi, A., Emilyana, C., Karenina, M., Claretta, D., & Rahmawati, D. H. (2022). Analysis of KFC’s Strategy in Dealing with Pork Content Issues (Qualitative Descriptive Study on the Operational Teams at KFC Outlets in Surabaya-Sidoarjo). MEDIASI Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 3(1), 35–52. https://doi.org/10.46961/mediasi.v3i1.484

Issue

Section

Artikel

Citation Check

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)